Nå lanserer vi i Plus AS LØNNSOMHETSGARANTI. Dersom dere ikke tjener penger på å gjennomføre prosesser med oss, endrer vi kursen med dere - kostnadsfritt.
I denne artikkelen gir jeg som leder av Plus mitt perspektiv på hvorfor og hvordan vi har utviklet denne garantien.
---
"Vi kan ikke ta oss råd til ledertrening - de ansatte krever en ekstra bong på julebordet."
Kjære leder/bransjekollega: Hvis du har jobbet noen år med organisasjonsutvikling, har du garantert hørt noen av disse utsagnene:
"Vi må dessverre kutte budsjettet/aktivitetene til strategiutrullingen - hotellet har satt opp prisene på vinpakken."
"Vi har gått på noen uforutsette utgifter i det siste, og da er det nok dessverre organisasjonsutvikling som blir kappet aller først."
"Nå er markedet så usikkert at vi ikke tør å jobbe videre med samhandling - nå er det kun salg, salg, salg som gjelder."
<sett inn eget opplevd sitat her> :)
Vi VET at organisasjonsutvikling virker.
Vi har erfart det gjennom alle årene vi har jobbet med å løfte mennesker. Vi ser statistikken fra arbeidsmarkedet som definerer arbeidsmiljø, trygghet og samhandling som essensielt for å være en attraktiv og lønnsom arbeidsplass. Likevel er det skuffende få virksomheter som virkelig satser målrettet og organisert på å skape verdens beste arbeidsplasser.
Det finnes svært få gode rammeverk som knytter utviklingstiltak til lønnsomhet
Hvorfor? Fordi det er «langt ned» fra en pulsmåling til månedens dekningsbidrag. Det er mange faktorer som spiller inn på reisen fra kompetanse til salg. Dette har gjort at HR og organisasjonsutvikling er nærmest blitt et nødvendig onde – du vet det er viktig, men nærmest umulig å budsjettere, og kostnadene kan bli betraktelige.
Organisasjonsutvikling bør ikke starte med medarbeiderundersøkelsen, men med bunnlinja.
Vi i Plus starter aldri et større prosjekt om ikke vi har etablert det vi kaller for ressursdrivere. Kort forklart: De målbare faktorene der det er størst potensiale for å skape økonomisk gevinst hvis vi klarer å gjøre de nødvendige justeringene. Dette kan være topplinja, sykefraværet, turnover, kundeflukt, snittomsetning pr kunde - og mye mer. Det viktige er at en ressursdriver er et direkte, økonomisk måltall - ikke en indirekte påvirker.
Dernest: Vi etablerer et grunnlag for prosjektene vi skal gjennomføre med krystallklart fokus på det økonomiske - og vår jobb er å finne og forankre hypotesen som skal ligge til grunn. HER ligger nemlig prosjektets verdi. Vi tror videre at nærmest ALLE strategiske utfordringer finner roten og løsningen sin i kompetansen til de ansatte - og kompetansen er som kjent et gangestykke mellom kunnskap, ferdigheter og holdninger.
Noen eksempler kan være:
"Dersom vi blir bedre på samhandling, vil vi øke gjennomstrømmingshastigheten."
"Dersom vi blir dyktigere på retorikk, vil vi selge til flere mennesker vi kommer i kontakt med."
"Dersom vi i større grad føler vi har reell påvirkning i sin arbeidshverdag, vil vi bli lenger i jobben."
"Dersom sykemeldte føler seg sett og hjulpet vil de komme raskere tilbake til jobben."
<Igjen - sett inn ditt beste eksempel selv her> :)
Jobben er derfor å finne "dersom A så B", der B betyr bedre lønnsomhet. Direkte konsekvens.
Vi jobber ikke med organisasjonsutvikling for å bedre trivselen, men å bedre lønnsomheten.
Det fine er jo at trivselen har en herlig evne til å påvirke lønnsomheten, OG at lønnsomme virksomheter ofte også opplever høyere trivsel. Som vi sier i Plus: "Er det ikke noe gøy, er det ikke noe vits."
Vi kan gi lønnsomhetsgaranti, fordi vi har spisset oss på måling, forankring og samhandling.
Vi hadde aldri lansert garantien om vi ikke hadde hatt solide rammeverk for både research og forankring av mål. Hva som er viktig for folk er til syvende og sist et subjektivt valg hver enkelt av oss tar hver dag, og vi har gjort det til vår spesialitet å bistå med å gjøre ting kollektivt viktig på tvers av individer, team, lokasjoner og lag. Vi elsker å slippe løs "Nu jävlar - nu kör vi!" blant teamene vi kommer i kontakt med, og vi elsker å fortelle om de gode resultatene som oppnås. Vi heier jo ikke på mål, men på folk?
Så avslutningsvis - her er LØNNSOMHETSGARANTIEN utbrodert bittelitt:
Vi er faktisk så sikre på at god målstyring, konseptutvikling og formidling fungerer, at vi tar risikoen på å treffe riktig for kundene. Bommer vi med prosessene, endrer vi kursen gratis, så både kundene og vi står sammen i prosesser som garantert virker. Forutsetningen er naturlig nok kontinuerlig måling, forankring og oppfølging - og ikke minst: feiring.
Har du andre metoder for å sikre strategioppnåelse? Send meg dine innspill!
Comments